dc.description.abstract |
İnsanın intellektual inkişafı cəmiyyətin inkişafın informasiya mərhələsinə
keçidinin müasir vəziyyəti kontekstində xüsusi aktuallıq qazanır. Məlumdur ki,
informasiya cəmiyyətində sənaye cəmiyyətindən fərqli olaraq ağıl və bilik əsasən
istehsal olunur və istehlak olunur; buna görə cəmiyyət üzvlərinin əksəriyyəti
informasiya məhsulu istehsalı ilə məşğuldurlar. Buna görə də, məlumat cəmiyyətinin
göstərilən konturlarında təhsil və zəka milli sərvət kateqoriyasına daxil olur və
içindəki həyati fəaliyyət cəmiyyət üzvlərindən yüksək intellektual səviyyə, məlumat
mədəniyyəti və yaradıcılıq fəaliyyəti tələb edir.
İntellektual inkişaf hər hansı bir insan fəaliyyətinin ən vacib komponenti kimi
çıxış edir. Ünsiyyət, təhsil, iş ehtiyaclarını ödəmək üçün bir insan dünyanı qavramalı,
fəaliyyətin müxtəlif hissələrinə diqqət yetirməli, nə etməsi lazım olduğunu təsəvvür
etməli, xatırlamalı, düşünməlidir. Buna görə bir insanın intellektual qabiliyyətləri
fəaliyyətdə inkişaf edir və özləri xüsusi fəaliyyət növləridir.
Alimlərin çoxsaylı müşahidələri (V.V.Davydov, T.M.Savelyev, O.I.Tirinova),
psixoloqların apardıqları araşdırmalar inandırıcı şəkildə göstərdi ki, hər hansı
biliklərə malik olmayan şagird, zehni fəaliyyət metodlarına yiyələnməyən uşaq,
ümumiyyətlə uğursuz kateqoriyaya daxildir. Bu problemin həllində vacib
istiqamətlərdən biri, hələ ibtidai siniflərdə dərketmə fəaliyyətinin, əqli keyfiyyətlərin,
yaradıcı təşəbbüskarlığın və müstəqilliyin sabit idrak maraqlarının, bacarıq və
bacarıqlarının formalaşması ilə əlaqəli yeniyetmələrin tam zehni inkişafını təmin
edən şəraitin yaradılmasıdır, son olaraq problemləri həll etmək yollarını axtarır.
Hazırda gənc nəslin cəmiyyətin bütün sahələrində yaradıcı fəaliyyətə
hazırlanmasına çox diqqət yetirilir. Bu baxımdan, ölkənin fəal, təşəbbüskar, yaradıcı
düşünən və mənəvi cəhətdən zəngin vətəndaşlarının şəxsiyyət kimi formalaşmasında
ümumtəhsil məktəblərinin rolu vardır. Psixoloqlar insan psixikasının
xüsusiyyətlərinin, ağılın təməllərinin və bütün mənəvi sferanın ortaya çıxdığını və
inkişafın nəticələrinin ümumiyyətlə sonradan aşkarlanmasına baxmayaraq, əsasən
məktəbəqədər və yuxarı məktəb yaşlarında formalaşdığını təsbit etmişdirlər. Psixoloq
L.S.Vygotsky, yuxarı məktəb yaşlarında zəkanın intensiv inkişaf etdiyini qeyd
etmişdir. Düşüncənin inkişafı, öz növbəsində, qavrayış və yaddaşın keyfiyyətcə
yenidən qurulmasına gətirib çıxarır. Bütün bunlar şagirdlərin yaş səviyyələrinə görə
formalaşmaqda və inkişaf etməkdə davam edir. Beləliklə, 15-17 yaşlı gənclərdə idrak
və qavrayışın inkişafının ən sürətli və həcmli dövrü hesab olunur. Təməli hərtərəfli
düzgün qurulmuş tədris prosesinin nəticəsi olaraq bu yaş səviyyəsi üzrə şagird
kontingentidə aparılan müşahidələr göstərir ki, oyun və yarış formalarının dərsdə və
dərsdənkənar məşğələlər zamanı tətbiqi onun canlı, intensiv keçməsinə, habelə bu və
ya digər fəaliyyət zamanı intellektin formalaşmasına, beləliklə də dərs qarşısına
qoyulmuş məqsəd və vəzifələrin reallaşmasına imkan verir. Bu səbəbdən də
ümumtəhsil məktəblərində fiziki tərbiyə dərslərinin və dərsdənkənar məşğələlərin
təşkili zamanı idmanın oyun növləri və stolüstü intellektual oyun növlərindən istifadə
şagirdlərin intellektual inkişafına müsbət təsir etdiyi üçün “Şəxsiyyətin
formalaşmasında intellektual idman oyunlarından istifadənin tədqiqi” mövzusunda
elmi-tədqiqat işinin məzmununu təşkil etmişdir. |
en_US |